"I blog about what i love, what i like & whatever i felt"....

1 May 2012

My Journey For Pregnancy..

10 April 2012 first period aku setelah 3 bulan aku x didatangi period hihihi..yea la kan biasenya org tau klu xdtg period konpom pregnant tp tak utk diri aku..dugaan ALLAH pada aku..pada bln januari 2012 aku di sahkan ada "Endometriosis"..so peratus utk pregnant agak sukar..betapa frustnya atiku tika itu.. tp aku kuatkan smangat untuk terus berusaha mendapatkan zuriat..so suggestion doktor supaya aku menjalankan "lapascopy" bagi membersihkan cyst yg melekat di ovari kiri&kanan aku..syukur hanya d'ovari x libatkan tiub folopian aku..maklum doktor sekiranya aku ingin pregnant kena jgak wat lapascopy...alhamdulillah semuanya berjalan ngan sempurna..3 hari aku check in kat Mahkota Medical Centre tu la psal aku jgak dimaklumkan oleh doktor untuk d'beri injaction utk 'release period'...
Kad Temujanji

11 April 2012  second period so today aku ade appoinment ngan doktor..bermulanya plan aku untuk pregnant..b'benornya aku&hubby berniat utk membuat IUI..alhamdulillah doktor jgak memberi suggestion cam gitu jgak kerna aku tiada problem untuk pregnant hanya ade cyst aje..% utk pregnant jgak ok..
so doktor dah bagi aku schedule untuk follow membuat IUI..

untuk second period hngga hr ke-6 aku WAJIB mkn ubat 'Clomiphene' beserta 'Asid Folik' untuk tingkatkn kesuburan & tingkatkn kehamilan..

17 April 2012 sekali lg aku ke MMC untuk temujanji selanjutnya..aku telah d'scan untuk melihat saiz telur2 aku..result nya pembesaran telur ok cume dinding rahim aku terlalu nipis untuk teruskan program IUI tu..huhuhuhu stress sekejap aku d'watnya..so doktor nsihatkan aku untuk tunggu time yg ssuai...hakikatnya bila dah mula merancang untuk wat IUI aku mmang stress giler coz pelbagai dugaan yg perlu aku tempuh xkira bab personal, kerjaya mahupun family..tp aku tekad untuk teruskan kerna hubby adelah kekuatanku..doktor pon telah memberikan aku nsihat supaya jgn stress..

nielah ubat yg doktor suggest untuk tebalkan dinding rahim aku...

20 April 2012 appoinment aku yg ke-4..Ya Allah permudahkan segala urusanku AMIN..sekali lg aku d'scan..time nie doktor mntak hubby masuk skali tgk sendiri..alhamdulillah dinding rahimku dah ok % ketebalan untuk teruskan proses IUI ok..tp sekali lg aku diuji telur2 ku terlalu lambat membesar & 1/2 nya mengecil..tp doktor maklumkan masih ade yang baik so doktor nsihat supaya b'sabar..dalam masa 3 hari lagi maybe telur2 itu akn membesar..

23 April 2012 appoinment aku yg ke-5 sekali lagi aku d'scan syukur alhamdulilah telur2 aku membesar la jgak..tp klu nak ikutkan % masih xberape ok cume doktor & aku harapkan sebelum 26 April 2012 ianya membesar lagi..AMIN...

24 April 2012 jam 10.30 mlm aku diminta membuat satu injuction untuk mantain kan telur2 supaya tidak pecah @ mengecil..sebelum proses membuat IUI tu...alhamdulillah smuanya ok..

26 April 2012 adelah hari penentu untuk aku membuat proses IUI tepat jam 7.30 pg aku&hubby tercogok kat MMC..kerna jam 8.30 pg hubby ade appoinment di makmal IVF..so bila settle hal hubby jam 11.30 pg mula la proses IUI..aku diminta b'baring sambil punggungku dialas ngan bantal..sebelum doktor menjalankan proses IUI tu..xsampai berapa jam kikiki maybe dlm 40 minit la proses tu..termasuk selepas settle semua dan aku dinasihatkan utk rest dulu dalam keadaan berbaring&punggung b'alas bantal...syukur alhamdulillah semuanya berjalan ngan sempurna..




dan hari kejadian itu jgak aku dinasihatkan utk makan ubat 'Duphaston beserta asid folik untuk tingkatkan persent pregnant...

so skrg aku hanya mampu bertawakal & berdoa kepada ALLAH moga dimakbulkan doaku untuk mendapatkan zuriat yang lahir dari rahimku ini..AMIN.... :) so resultnya pada 10 Mei 2012 nielah hari yg penuh ngan debaran..YA ALLAH hanya padamu aku bermohon&berserah moga diberikan kesempatan dan peluang untuk mendapatkan "sesuatu" yg ku hajati...AMIN...

No comments:

Post a Comment